Om att åka tåg från Nederländerna till Skåne och vv (eftersom folk undrade)
Du åker tåg hem – hur då?
För att börja – nej, jag är inte frommare än påven, för att använda ett nederländskt uttryck. Sedan jag flyttade till Sverige i 2012 har jag åkt till Nederländerna och tillbaka omkring 30 gånger. Säkert en tredjedel av gångerna har jag åkt flyg, och av olika anledningar: smidighet, priset – ja, det är ofta billigare tråkigt nog – och framför allt på grund av tidsaspekten. Att resa med flyg kan gå på drygt 5 timmar (dvs från att jag lämnar min lägenhet i Lund tills jag sitter med en kopp te på soffan hos mina föräldrar som bor utanför Amsterdam), medan samma resa med tåg tar mer än 2,5 gånger så länge.
För att börja – nej, jag är inte frommare än påven, för att använda ett nederländskt uttryck. Sedan jag flyttade till Sverige i 2012 har jag åkt till Nederländerna och tillbaka omkring 30 gånger. Säkert en tredjedel av gångerna har jag åkt flyg, och av olika anledningar: smidighet, priset – ja, det är ofta billigare tråkigt nog – och framför allt på grund av tidsaspekten. Att resa med flyg kan gå på drygt 5 timmar (dvs från att jag lämnar min lägenhet i Lund tills jag sitter med en kopp te på soffan hos mina föräldrar som bor utanför Amsterdam), medan samma resa med tåg tar mer än 2,5 gånger så länge.
Nattåg
Den längre resetiden var dock först inte så besvärlig. Fram tills hösten 2013 fanns det nämligen ett nattåg som åkte från Köpenhamn till Amsterdam varje kväll. Man steg på kl 19 på kvällen och var framme omkring förmiddagsfikat i nederländska huvudstaden. Med tanke på att Köpenhamn-Amsterdam är en distans på knappt 800 kilometer, var detta en extremt trög förbindelse och ibland stod tåget stilla mitt i natten i två timmar för att mysteriöst nog ändå komma fram i tid på morgonen. Trögt var det – men å andra sidan: sova måste man under natten ändå, och med lite tur kom man fram hyfsat utvilad och hade fortfarande största delen av dagen framför sig. Man var dessutom på nattåget tvungen att i alla fall kommunicera lite med de andra i kupén, dvs när ska vi sova och när släcker vi ljuset, vilket kunde leda till oväntade, trevliga möten. (Och till mötet med en biljettkontrollant som var lite väl förtjust i mig, men det är en annan historia.)
Dagresan
Med nattågets död försvann dock denna möjlighet, och efter ett
misslyckat försök att resa över Groningen (6 byten, inte att rekommendera) är
jag nu välbekant med den vanligaste ruten och dess höjder och dalar. En liten
impression.
1. Amsterdam-Osnabruck
Detta tåg kör hela vägen österut mot tyska gränsen, och kommer därvid förbi
Almelo, där min farmor bor. Hoppar ibland av när jag kommer från Sverigehållet:
här finns det ju en säng att få. 😊
Annars tar resan drygt 3 timmar, och along
the way börjar det låta tyskare och tyskare omkring mig.
2.
Osnabrück
Bahnhof
Har man kommit till Osnabrück, då är man i alla fall
utanför Nederländerna, och det går att lura sig i att man redan är halvväggs,
vilket inte alls stämmer. Osnabrück är dock en najs station med bra
matmöjligheter på brödfronten. Min tyska duger precis till såna beställningar
tackolov. På vintern säljer de glühwein
dessutom! Stationen har också en mycket aktiv Bahnhofs Mission: volontärer som
går runt, svarar på frågor av stressande resenärer, bär väskor för folk, etc.
Jag vet inte om det är en grej, men jag skulle med glädje bli stationspräst
någon dag. I julas var jag dessutom med på en spontan julkonsert av en kyrklig
ungdomskör i stationshallen. Mysigt värre! Var i februari nästan besviken att
de inte fanns kvar där.
3.
Osnabrück-Hamburg
IC som tar ungefär 2 timmar. Uneventful och regelbundet
försenat, med stora följder.
4.
Hamburg
Hauptbahnhof
Har man haft försening på sträcka 3 och missat sin
anslutning, så går tågen mot Danmark bara varannan timme. Gångerna jag har
stått i kö vid Deutsche Bahns Kundservice för en reservering till nästa tåg kan
jag knappt räkna. Samtidigt betyder en försening på 120 minuter eller fler att
man får hälften av sina pengar tillbaka! För detta väntar jag med glädje – när pengar
flera veckor senare dyker upp på kontot har förseningen ju redan totalt glömts.
Reser jag första klass (vilket ibland händer när det inte är dyrare än
andraklass) får jag sitta i DB:s Lounge, där det finns gratis kaffe och läsk,
och jag kan känna mig viktig. Öht är Hamburg en enorm dock fin station och
tyska matpriser är helt otroliga. Min favoritmaträtt på vintern är
”kartoffel-genuss” – från ett konstigt ställe där man kan köpa en jätteportion
potatismos med olika tillbehör. Hur Deutsch kan det bli? Och då älskar jag inte
ens potatismos.
5.
Hamburg
– Köpenhamn
Detta är nuförtiden ofta ett direkttåg, om när det är
fallet går tåget på färjan Puttgarden – Rødby. Första gången visste jag inte vad som hände – kan ett tåg
åka färja? Uppenbarligen. Under farten får man inte vistas i tåget, vilket
innebär ett välbehövt litet break uppe på färjans däck. Där kan man dessutom
köpa en portion Pommes mit Mayo (den enda vegetariska rätten de har), slänga
sina euron i lekautomater som verkar komma från 90-talet och köpa tax free alkohol och tobak som ändå är
nästan lika dyra som i Sverige. Tåget ska dock, enligt rykte, sluta åka på färjan i
framtiden, och i detta fall kör tåget hela vägen över Jylland. Distansen är
mycket längre, resetiden dock precis lika lång (5 timmar), inklusive ett byte i
Fredericia – staden med det vackra namnet som danskarna ändå lyckas uttala som
Frdricijlll. Hur som helst är DSB toppen, för att de som enda (!) på hela resan
fixar wifi. Glädjen är stor när tåget äntligen kört över tysk-danska gränsen
och den börjar fungera. Lika stor är besvikelsen på vägen neråt när wifi:n i
Tyskland direkt vägrar medverka.
6. Köpenhamn
Egentligen den finaste stationen på resan, och dessutom med
en väldigt trevlig stad bredvid sig. Varje gång jag kommer dit undrar jag hur
jag kan bo en timme ifrån Danmarks huvudstad utan att nånsin ta en citytrip där?!
Resar jag mot Nederländerna så är Köpenhamn platsen att köpa en kaffe för att fira
att jag i alla fall har kommit ur sängen i tid och att jag förhoppningsvis inte
har glömt nåt viktigt hemma. Resar jag hemåt då brukade Köpenhamn vara stationen
där jag, med stor ryggsäck, tog en liten sprint från plattformen till Skånetrafikens
enda biljettautomat i ett litet hörn i stationshallen, för att med biljett i
handen springa tillbaka till samma plattform för att hinna med första tåget mot
Sverige – en uppgift som skulle göras på ungefär 5 minuter. Skånetrafikens app
där man kan köpa biljetter on the spot har nuförtiden dock gjort denna sprintträning
onödig.
7.
Köpenhamn
– Lund
Good old Skånetrafiken. När tåget rullat över Öresundsbron
(nästan alltid i totalmörkret) och jag släpar min väska med ost, vin,
nederländska kakor, två plånböcker, och ett pass för sista gången ur tåget är
jag fysisk trött, men har under en hel resdag lyckats förflytta både hjärtat
och hjärnan till min svenska värld. Något som inte går på en flygresa av en
dryg timme. Hear that, KLM/Norwegian!
Comments
Post a Comment