De Kerk deel 2/? – Wat is een Lutheraan?
Deze blog werd ergens
rond Hervormingsdag geschreven en is nooit gepost. Foei toch. Eindelijk een
vervolg op mijn eerste blog over de Kerk in het Noorden. Met vandaag:
tweeduizend jaar kerkgeschiedenis in niet-objectieve en veel te korte vorm door
een niet-afgestuurde religiehistorica en neptheoloog. Met flauwe opmerkingen
tussen haakjes.
Na het leven van
Christus op aarde, trachtten zijn volgelingen het geloof levend te houden en te
verspreiden. Eerst deden ze dat onder aanzienlijke (nu ja, dat is ook nog een
bediscussieerd punt) vervolging, totdat Constantijn in 303 besloot zich te
bekeren (of vond hij het politiek gezien gewoon praktisch?) en het Christendom
niet veel later de officiële godsdienst van het al in elkaar stortende Romeinse
Rijk werd. (Of er een verband tussen die twee is, is zo’n vraag waar
wetenschappers het graag over hebben.) Het Christelijke geloof verspreidde zich
snel en in de vroege Middeleeuwen werd praktisch heel Europa Christelijk. De
Kerk werd een professionele (nu ja, gestructureerde) organisatie met een Paus,
bisschoppen en duidelijke regels over de leer, liturgie en ook over hemel en
hel.
Via ingewikkelde
theologische rederingen (die ik jullie vooral bespaar omdat ik er zelf
behoorlijk weinig vanaf weet) argumenteert de Rooms-Katholieke (al is dat hier
een redelijk anachronistische term) dat gelovigen geacht worden hun zonden op
te biechten voor een priester. Als ze dit met regelmaat doen, komen ze na hun
dood niet in de hel. Echter, zonde blijft zonde en dus ben je ook met vergeven
zonden niet direct zeker van de hemel. Als je niet een echte heilige bent, maak
je grote kans eerst in het vagevuur te belanden, waar je ziel eerst een aantal
jaren (of decennia, of eeuwen, maar dan van on-aardse soort) gezuiverd wordt
voor je dan wel de hemel in mag. Klinkt ook niet zo prettig, dus werden er weer
methodes ontwikkeld waarop de mens aftrek (”aflaat”) kon krijgen voor (een deel
van) deze tijd in het vagevuur. Boetedoening en het zeggen van gebeden klinken
wellicht nog wel logisch, maar het werd uiteindelijk ook mogelijk om iemand
anders te betalen om voor jou te bidden of in jouw plaats op bedevaart te
gaan. Dientengevolge waren er aan het
eind van de Middeleeuwen veel ’aflaatmonniken’ onderweg die arme onwetende
boeren hun laatste cent uit de zak klopten in ruil voor een papiertje met
’vijfduizend jaar aftrek van het vagevuur’.
Martin Luther was een
Duitse (wederom een anachronistische term) monnik, die aan het begin van de 16e
eeuw door kreeg dat hij zich niet kon vinden in de hele aflaathandel. (Hij was
dus niet tegen aflaten of de biecht zelf, al denken velen dat wel.) Aangezien
hij bij de Kerk geen gehoor kreeg en hij ook nog geen Facebookgroep op kon
starten (de arme man), besloot hij toen maar om zijn 95 stellingen met inhoud
over wat er in de Kerk moest veranderen op de kerk in Wittenberg te spijkeren.
Dit is op 31 oktober 1517. (Waarmee de laatste dag van oktober dus
Hervormingsdag is geworden. Kun je nagaan hoe oud deze blog is.)
Had de Kerk besloten om
naar Martin te luisteren en bepaalde zaken aan te passen, dan waren de zaken
wellicht anders gelopen – maar dat deed ze niet. In plaats daarvan werd Martin geëxcommuniceerd
en vogelvrij verklaard. Hij was echter niet de enige die er zo over dacht en
dus ontstond er al snel een beweging. Martin veranderde nog meer zaken – zo was
hij tegen het opdragen van de Mis in het Latijn (wat veel mensen niet begrepen)
en zorgde hij voor een vertaling van de bijbel in het Duits.
Zo kreeg je dus
Lutheranen. (Tadaa.) Het fenomeen sloeg aan – niet in het minste omdat
bestuurders die besloten in het spoor van Luther te volgen zo onder de
hinderlijke invloed van het Vaticaan uit konden komen. (Ook weer zo’n heerlijk
ontwerp dat kerkhistorici graag bestuderen.) Vervolgens besloten binnen enkele
decennia andere theologen als Jean Calvijn en Hyldrich Zwingli dat er nog meer
punten waren waarin de RKK mis zat. Ze wilden de kerk verder hervormen (bekend woord, anyone?) en omdat zij (en anderen) het niet
precies eens werden (en nog steeds niet worden) over hoe dat moet gebeuren, hebben we wereldwijd nu dus honderden
verschillende kleine Protestantse kerkjes, die soms heel erg van elkaar
verschillen en soms ook niet. In Nederland kreeg de leer van Calvijn veel voet
aan de grond, terwijl Zweden voor het overgrote deel Luthers werd.
Wat betekent dat vandaag
de dag nog aan verschillen? Dat leest u in aflevering drie. Hopelijk binnen een
maand of vier.
Comments
Post a Comment